Pierwotny kontakt z naturą i interakcja z nią poprzez wszystkie zmysły stanowią kluczowy element w rozwoju dzieci. Ta forma aktywności przyczynia się do budowania ich zdrowia psychicznego, emocjonalnego, jak również pomaga w ukształtowaniu wartości społecznych i moralnych. Ponadto, zaspokaja fundamentalne potrzeby dzieci, takie jak potrzeba ruchu, odczuwanie różnorodnych bodźców sensorycznych czy też poznawanie otoczenia. Dzieci spędzają obecnie więcej czasu przed ekranami komputerów lub smartfonów niż na działkach czy placach zabaw, co niekorzystnie wpływa na ich naturalne procesy rozwojowe. W efekcie są one narażone na nadmiar bodźców, co często powoduje problemy z prawidłowym rozwojem na płaszczyznach emocjonalnej i fizycznej. Badania naukowe pokazują jednak, że uprawa roślin oraz wspólne prace ogrodnicze mogą zapewnić najmłodszym nie tylko okazję do aktywności fizycznej, ale również szereg korzyści dotyczących rozwoju, edukacji i zdrowia.
Dzieci od najmłodszych lat wykazują naturalną tendencję do odkrywania otaczającego ich świata. Jest to podstawowy składnik ich rozwoju. Dzieci są z natury ciekawe i chcą badać różne aspekty rzeczywistości, co stymuluje ich rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Warto zatem umożliwić im aktywności na świeżym powietrzu, takie jak prace w ogrodzie, które mogą okazać się nie tylko świetnym źródłem zabawy, ale także przynieść wiele korzyści związanych z uprawą roślin.
Regularne zajęcia ogrodnicze mają pozytywny wpływ na zdrowie i rozwój fizyczny dzieci. Zwiększają one siłę mięśniową, kondycję oraz koordynację ruchów. Dodatkowo, bezpośredni kontakt z ziemią oraz roślinami angażuje wszystkie zmysły dziecka. Te doświadczenia przyczyniają się do tzw. integracji sensorycznej, którą można określić jako zdolność organizmu do przetwarzania i organizacji informacji dostarczanych przez zmysły. To umożliwia dzieciom lepsze zrozumienie świata wokół nich i odpowiedniej reakcji na bodźce zewnętrzne.