Potężne ilości informacji, które bombardują nas każdego dnia, powodują u Polaków symptomy przeciążenia informacyjnego i stresu. Wyniki badania przeprowadzonego przez Huawei CBG Polska pokazują, że aż 61% badanych doświadcza co najmniej jednego z objawów związanych z przeładowaniem informacyjnym. Objawy te obejmują zaburzenia snu, spadek nastroju i problemy z koncentracją. Badanie wykazało również, że dla jednej trzeciej Polaków spokojne siedzenie w ciszy przez pół godziny jest wyzwaniem.
Nadmierna ekspozycja na strumień nowych informacji płynących głównie z poczty elektronicznej oraz mediów społecznościowych i tradycyjnych prowadzi do stanu przebodźcowania. Coraz więcej osób pragnie zmniejszyć ilość napływających danych, zwłaszcza ze źródeł social media – takie deklaracje składa już 20% badanych w Polsce.
Stres informacyjny to reakcja organizmu na nadmiar danych i trudności z ich przyswajaniem. Gdy otrzymujemy zbyt wiele bodźców, nasz system poznawczy i emocjonalny staje na straży. Brak właściwej cyfrowej higieny prowadzi do problemów ze snem, koncentracją, osłabienie pamięci i gorszy nastrój. Te niepożądane objawy odczuwa 61% Polaków. Najczęściej zgłaszane symptomy to zaburzenia snu (31%), obniżenie nastroju (25%) i uczucie lęku lub trudności z koncentracją (23% każde). Również 32% badanych przyznało, że nie są w stanie siedzieć bezczynnie w ciszy przez co najmniej 30 minut – nasze mózgi są na tyle przyzwyczajone do ciągłego dostarczania nowych bodźców.
Badanie pokazuje, że Polacy codziennie zasypywani są informacjami z wielu źródeł. 82% respondentów często lub bardzo często otrzymuje powiadomienia e-mailowe. Trzy czwarte badanych jest stale narażone na kontakt z treściami z mediów społecznościowych i tradycyjnych oraz portali internetowych. Ponad 60% badanych deklaruje przesyt treściami z reklam fizycznych, komunikatorów, rozmów telefonicznych i SMS-ów.
Najbardziej poszukiwane informacje dotyczą pogody (94% odpowiedzi), zdrowia i hobby (89% odpowiedzi na każdy temat). Kolejne dwie kategorie – polityka (85%) i gospodarka (82%) – to te, które mają najbardziej destrukcyjny wpływ na nasze samopoczucie. Treści polityczne sprawiają, że 42% z nas czuje się gorzej lub znacznie gorzej, a informacje gospodarcze psują humor 21% ankietowanych. Ciekawym faktem jest, że negatywny wpływ na samopoczucie ma aż 16% Polaków treści dotyczące życia celebrytów. W związku z tym świadome ograniczanie bodźców i dbanie o higienę cyfrową staje się coraz bardziej istotne.